Oj, chmielu, chmielu, ty bujne ziele,
Bez cie nie będzie żadne wesele.
Oj, chmielu, oj, niebożę,
Niech ci Pan Bóg dopomoże,

chmielu niebożę.

sobota, 19 lutego 2011

Bieszczady - chmiel i Chmiel


Nazwa wsi Chmiel kojarzy mi się z ładnym pnączem o interesującym kształcie liści i owocostanów. Pewnie smakoszom piwa, do których nie należę, nazwa Chmiel przywodzi na myśl ich ulubiony trunek. Myślałam nawet, że nazwa wsi wzięła się od uprawy tej rośliny na okolicznych polach, ale pochodzi ona raczej od chmielu rosnącego tu dziko.

Chmiel zwyczajny jest rośliną lubiącą dobrą, wilgotną ziemię i rośnie często przy płotach lub cieńszych drzewach w nasłonecznionych miejscach. Widziałam warkocze chmielowych pędów oplatających zarośla olchowe nad brzegiem Sanu poniżej cerkwi w Chmielu.

Sama wieś Chmiel położona jest w dolinie Sanu i jego prawego dopływu, na południowym stoku pasma Otrytu. Taka słoneczna wystawa stwarza specyficzne warunki klimatyczne i wpływa na wydłużenie okresu wegetacyjnego w tej okolicy.


Chmiel ma więc w Chmielu dogodne warunki do wzrostu i dobrze, bo mnie bardzo się podoba taka nazwa miejscowości pochodzenia roślinnego, a do tego jeszcze ekologicznie uzasadniona :)

2 komentarze:

  1. Witam,
    ja tez kocham Bieszczady...
    I to nie koniecznie same Połoniny...
    W Chmielu też byłem (u żony Leśmiczego)...
    Właśnie tam będąc poznałem niesmowity uroku Otrytu...

    Pozdrawiam bieszczadzko - choć z Radomia.
    Kordian
    www.zyfertowymlyn.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Otryt jest tak trochę na uboczu, okoliczne wsie mniej turystyczne, a bardziej "miejscowe" i właśnie to mi się podoba.

    Pozdrawiam również bieszczadzko,
    też daleko do Bieszczadów ;-)

    malga

    OdpowiedzUsuń